Kantband

torsdag 5/9 = testar att göra egna kantband
 
Bakade även idag direkt efter FMK.
Nu blev det småfranska. Tycker de passar så bra till soppa t.ex.
Jag har sett ett så fiffigt tips på hur man ENKELT gör egen snedslå. Dvs. man slipper sy ihop en massa remsor.
Nu ville jag testa.
Tabbade mig först gången, men här kommer en beskrivning av hur man gör för att lyckas.
 
1 - klipp en 30*30cm tygbit
2 - dela den diagonalt, 45 grader mot trådraken
3 - lägg ihop ytterkanterna räta mot räta
4 - sy ihop och pressa. Rita sedan ut remsornas totalbredd.
Jag ville ha 2.5 cm, så jag ritade ut linjer med 5 cm mellanrum
5 - Vik till ett rör
 
6 - Förskjut kanterna en remsbredd och sy ihop
 
6 - Klipp efter linjerna, med början i den utstickande remsan
7 - pressa in yttre 1/4-delarna
 
8 - sy fast
 
Mina gamla smårutiga skjortor (en rosa och en blå) som jag köpte när jag väntade mitt första barn (1989) har varit otroliga trotjänare genom åren. De är supersköna att ha utanpå under sommarhalvåret. Nu hade de dock blivit tunna på armbågarna och till sist har tyget spruckit. Resten av skjortan är helt ok, så jag tänkte att jag provar och gör den kortärmad. För att få behålla så mycket längs som möjligt kom jag på att kantband kunde vara en lösning.
Dessutom har jag sett att det finns små verktyg som hjälper till med vikning/pressning.
Snedslåvikare:
Frestande...
 
onsdag 4/9 = kanondag
 
Efter första kaffet satte jag mig med antologitexten.
Tack och lov var det mesta av ändringarna kvar. Passade poå att snygga till några mindre snuttar också.
Den utlovade brittsommaren nådde även oss.
Eftersom jag nu känner mig i stort sett frisk, bestämde jag mig för att vara ute på tomten en stund på eftermiddagen.
Pelargonerna är som bäst nu. Otroligt glada.
Annars rensade jag rätt hårt. Tog bort alla sommarblommor som drunknat.
Hittade en groda i en bytta som stog i jordgubbshuset.
Satt ute 1.5 time och löste korsord.
 
Hann baka en nötlimpapå morgonen också. Allt mitt bröd var slut, så det var bra att få det gjort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0