Sista semesterveckan

fredag 9/8 = sista semesterdagen
 
Vädret som vanlig växlande, men precis när jag skulle sätta mig för att rensa gårdagens blåbär så sprack det upp. Jag kastade mig ut såklart.
Odlingarna i köksträdgården går bättre än 2023 och 2022.
Insåg att jag nu kunde ta in lite ringblommor!
Rosenskären, som jag sådde samtidigt, får jag nog ge upp hoppet om.
Ett tungt vägande skäl att förså och så snittblommor är just hoppet om att kunna ta in och sätta egna blommor i vas. Det har inte varit så framgångsrikt. JAg tror att en del av problemet är omskolningen av de blommor jag försöker dra upp inne. Små astrar är en dröm jag jag har.
Har inte gått så bra.
Ringblommor är tacksamma (uppenbarligen!), men jag är inte så förtjust i orange, så jag brukar undvika dem.
Jaja, får vara lite noggrannare till våren kanske.
Lyckades till och med lunka runt spåret.
En ok sista semesterdag.
 
torsdag 8/8 = trevlig dag i blåbärsskogen
 
Ställde väckaren för första gången på länge.
Jag hade bestämt med farmaceuten att vi skulle leta lite blåbär.
Barnafadern skjutsade in mig, och försökte sedan få golftid innan han behövde lämna bilen på verkstaden i stan.
Vi åkte lite på måfå, och svängde in på en skogsbilväg. Traskade en bit efter vägen och vek av in i skogen. Verkar vara ett bra bärår, för vi hade inga problem att plocka det vi önskade.
Mitt finfina sällskap.
 
På kvällen blev jag bepratad av dottersonen. INGEN annan får prata och han upprepar allt som sägs. Han har nu flyttat till "stora huset" på förskolan. Just den här dagen hade det varit motig med mycket gråt och önskan om "mammi".
 
onsdag 7/8 = klippning
 
Drog in till universitetet för att klippa mig mitt i dagen. Släppte av Barnafadern på golfbanan på väg in. Handlade på vägen hem. Hämtade Barnafadern på golfbanan.
Landade i solstolen.
Jag hade fått för mig att sno på stolen för att få lite sol på ställen som normalt ligger i skugga. Nackdelen är det sluttar en aning, så huvudet hamnar lägre än fötterna.
Man kan ju låtsas i alla fall.
 
tisdag 6/8 = kollegan på besök
 
Cyklade till kåmpe efter frukost för att göra bort handlandet (vi har levt på rester en längre tid, så allt var slut).
Tillbringade sedan en stor del av dagen ute.
Kollegan kom vid 17 och vädret var så bra så vi kunde sitta i paviljongen och äta.
Barnafadern avvek rätt snart för att följa OS-tävlingarna. Vi satt kvar och hade så trevligt i kvällsvärmen, pratade om allt mellan himmel och jord.
 
måndag 5/8 = minns inget...
 
Passade på att ta bilder på planteringarna ute.
En blev helvit, vilket kanske inte var så genomtänkt.
I den rosa planteringen hade jag också vita lobelia ursprungligen, men alla dog :-(
För någon veckan sedan fick jag för mig att plantera om mina oxalis.
De har sett så fruktansvärt tetiga ut (i flera år). Men nu försökte jag (igen) kolla upp hur man ska plantera rhizomer. Jag har nog inte varit så noga inser jag. Jag har alltid bara lagt ner rotknölarna i krukan. Men de ska planterass stående och de små fjällen som pryder knölens yttre ska peka ”uppåt” när man planterar den. Det visade sig framgångsrikt, för snabbt har de kommit igång och ser bättre ut än på många år. De finns ju att köpa överallt, men jag tycker det är roligt att ha dem kvar, för jag tror jag fick den första plantan av mamma. Jag har rödbladiga också, så de ska också nog få samma behandling.
Jag är dålig på att sköta omplanteringen i februari/mars, så det brukar oftast bli på sommaren när jag kan hålla till ute. Kvällen avslutades på bästa sätt ...
 Vi fick oss skickade en trevlig bild. Äldsta dottern var i morse på rutinultraljud:
Enligt modern så är det fötterna, på en liten flicka, man kan ana.
Jag blir väldigt rörd när jag ser sånt här.
Ett nytt liv - så fantastiskt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0