El tiempo ha trabajado parami

onsdag 25/5 = heldagsdegning
 
Det här är första onsdagen på mycket länge som jag inte sätter mig med spanskan.
Så därför skrev jag blogginlägget för måndag på spanska för att hålla igång lite.
Hade tappat bort hur man böjer ir i preteritum :-(
 
Så vad har jag gjort min första "lediga" dag?
(¿Qué he hacido mi primera día libre?)
  • klippt halva gräsmattan
  • kapat bort lite grenar i olvonet
  • tvättat lakan efter gästningen i helgen som var
  • bytt lakan i vår säng
  • bloggat (snart)
tisdag 24/5 = dags för nästa prövning
När jag kom ut på förmiddagen insåg jag att rådjuren ätit upp mina tulpanknoppar.
9 av 12!
De till och med rycker upp lökar i sin förtjusning över primörerna :-(
Våra jordgubbsplantor hade inte överlevt vinter, men grannen röjde lämpligt nog bland sina och undrade om jag ville ha....
Försök till lämplig måltid vid 15-tiden (pannkakor!).
Sedan samling i stan hos döttrarna som bor grannar.
Vi hade bestämt oss för att lämna bilen där och jogga ner till starten som uppvärmning.
Lagom bra idé.
Parkeringen - smart.
Uppvärmningen - osmart för mig som blir nog trött ändå. Nu blev det en dryg kilometer till att förflytta småknubbebena.
Barnafadern skulle lämna en medhavd väska och blev därför ett par minuter sen till starten.
Vi andra tre drog iväg i god ordning och Barnafadern hann ikapp mig rätt snabbt.
Bara för att swischa förbi så klart.
Efter ett par kilometer hittade jag dottern (#4) stående vid vägkanten. Rejält mjälthugg.
Så jag övertalade henne att småjogga med mig och till sist hade vi tagit oss i mål.
Stort tack för sällskapet!
När vi inte hade så långt kvar blev vi passerade av två bloddroppar.
Så fyndigt!
Jag gav dem cred för detta påhitt.
Försöker låta bli att bli alltför nere, men det är inte lätt.
Efter loppet skulle vi ta oss tillbaka på trötta ben och Barnafaderns dålig rygg (-skott)
Avslutade med att fika tillsammans och träffa Freia.
 
lunes 23 de mayo = el final de mi curso de español
 
A las cuatro y media fuimos a la universidad.
Mi marido me conducía.
A las cinco empezó el exam.
Mi presentación fue bien, mas o menos.
Pero la convercación con mi amiga...
Mi charla* fue un disastre.
Después de la prueba fuimos a nuestra hija para comer un postre.
Chokolate y frambuesas (hallon)
¡Muy bien!
* charla = prat (vardagligt)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0