Julgransbekymmer

söndag 18/12 = 4:e advent lite ärenden
Vi har ett problem med julgransinförskaffandet.
Det takräcke som hör till bilen har en skruv lös. Typ.
Barnafadern har applicerat alla sin problemlösningsskills för att fixa detta, men gått bet.
Att laga det verkar vara en dyr affär, likaså att köpa ett nytt.
Plan B var därför att köpa ett billigt och tillfälligt utnyttja någon dotters bil.
Så idag drog vi iväg på detta uppdrag.
De första två bilar vi testade med hade för litet utrymme mellan tak och reling, så det gick inte.
Nästa uppdrag var att överlämna blomgrupperna till farmaceutdotter med sambo. Kaffe tiggde vi till oss såklart.
På väg hem testade vi takräcket även på deras bil.
Funkade!
Så vi får kanske hem en gran snart.
 
lördag 17/12 = julgrupper
 
Kommunikationsdottern med hund kom ut till oss för att pyssla lite med julgrupper.
Jag hade rotat fram några av alla mina krukor med julkänsla:
Dessa fanns i garaget, men jag hade fler inne i huset.
Under åren har jag också både köpt och fått rätt mycket pynt av olika fason, så detta grävdes fram, från olika gömmor. En stor vinst med aktiviteten är att jag nu har det samlat på ett ställe.
På förmiddagen hade jag varit och handlat lite småväxter som skulle passa.
Eftersom två av systrarna, som särskilt ivrat för detta, var förhindrade att vara med (sjukdom och jobb) så fixade vi grupper även till dem. Två var fick vi all fyra.
På kvällen rotade jag i gamla jullådor och hittade gamla julkort.
Barnafadern var väldigt aktiv med fotografering och mörkrumsarbete 1983-1988(?) och därför skickad vi några år hemgjorda julkort.
T.ex. så skrev jag God Jul med ett tomtebloss, i ett becksvart rum.
Vi fick göra några försök innan det var presentabelt.
Lång turn-around eftersom kameran inte var digital. Resultatet syntes först i mörkrummet.
Varför göra det enkelt för sig? Farmaceutdottern har en ambition att tillverka egna julkort, och då gäller det att vara skicklig för att få djuren att samarbeta. Nu kan man ju se resultatet betydligt snabbare, men enklare....?
Konstigt nog känner jag mig inte stressad, trots att det inte är många dagar kvar. Jobbar i morgon, och kanske lite på tisdag. Sedan är det jul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0