Flera utflykter och släpande av sten

måndag 10/8 = Svärföräldrar, kusin och faster
 
Efter att ha vattnat överallt, satte vi iväg söderut för att hälsa på nära och kära.
Först stannade vi hos Barnafaderns föräldrar, som trots sin ålder (89 och 94) och därmed karantän är rätt nöjda. Isolering är inte kul, men de håller igång lite ändå.
Där bjöd vi på tvillingarnas mannagrynsblåbärskaka.
Gott, tyckte "gästerna".
Efter att ha suttit ute ett par timmar åkte vi vidare till min kusin.
Hon har sedan ett par år ett hus ute i Nordingrå, där hon tillbringar många veckor på sommaren.
Inte minst nu sedan hon gått i pension, och tar det lugnt med resandet på grind av pandemin.
Till middag anlände min faster, och vi hade som alltid en trevlig kväll tillsammans.
 
Även här bjöd vi på dessert :-D
Två sorters blåbärskaka.
Barnafadern och jag sov över.
 
tisdag 11/8 = en eftermiddag med mamma
 
Vi åt en lång och trevlig frukost med min kusin.
Hon och jag tog också en prmoenad i omgivningarna.
Sedan åkte vi in till mamma.
Hon bjöd på kaffe och jordgubbar.
En liten utflykt stundade.
Först åkte vi till pappas grav och satte en bukett rosor vid stenen.
 
Efter det åkte till en restaurang ute på kajkanten vid havet.
Vi var så pass tidigt ute att det var väldigt lite gäster där.
Gott var det, och det är så roligt att se att mamma har aptit och uppskattar god mat.
Vi åkte sedan till min mormors grav och satte även där en bukett med rosor.
Mamma brukar vara lite ledsen över att hon inte kommer sig till gravarna, så det kändes bra att kunna besöka dessa två idag.
Min syster hade bil, så de vänder söderut medan vi åkte tillbaka hem.
På väg ut från restaurangen köpte jag en tavla.
Den hänger nu vid min arbetsplats.
 
onsdag 12/8 = jobb och presentinköp
 
Jobbade hela dagen med att reda ut de ärenden som kommit via mail (igen) och göra en del beställningar för kommande ansökningsperioder.
På eftermiddagen hämtade vi den snart studerande dottern (#4) för att åka till en konstsmed en bit söderut.
Förra året uppvaktades jag av kollegorna med pengar för att själv inhandla en present.
Jag hade önskat mig något smidesarbete från den här konstnären och det höll jag fast vid.
Köpte en golvstake men en infällning av konstglas som smedens fru gör.
På vägen hem stannade vi på ett anrikt hotell (Levar) och åt middag.
Dottern följde med och sov över ho oss för att vara på vårdcentralen tidigt torsdag morgon.
 
torsdag 13/8 = hårt (!) arbete
 
Jobbade, och under tiden flyttade fadern, sonen och den lediga dottern stenen upp ur hålet.
Mina blommor ute vid ingången förbryllar.
Jag köpte 6 Flitiga Lisor och fyra blå kantlobelia.
Variationen är rätt stor, eller hur?
En lobelia är vit.
Lisorna har tre olika färgställningar.
Jag tog dem alldeles bredvid varandra i plantskolans växthus.
 
fredag 14/8 = DKV, i form av kaffe i alla fall
 
Hade ett zoom-möte med en av DKV'arna som inte kunnat delta så mycket sista året.
Nytt bord på min arbetsplats.
Många gröna tomater i lilla växthuset nu.
Jobbade inte hela dagen. Måste börja vänja mig vid panschandet.
 
lördag 15/8 = väckaren på igen
 
Nu var det dags att vinka av sonen vid morgontåget 7.23.
Fördelen med att stiga upp tidigt är att man hinner en hel del.
Den entusiastiska stenmarodören fick mig att hjälpa till med att förflytta den stora stenen flera meter.
Det finns så många fiffiga hjälpmedel.
Vi åt enkel lunch i paviljongen.
Senare cyklade jag till returgården med en massa skräp.
Ännu en gång är jag tacksam över min gamla cykelkärra. Såå användbar.
Efter middagen drog jag till gymmet och lunkade lite.
Inte kul med huvudvärk, ömma leder och obefintlig kondition.
Dottern (#2) kom på kvällen ut med sin pojkvän för att sova över.
Kul, med tanke på att hon bor inne i stan.
De hade bett att få låna bilen på söndag för att hälsa på kompisar utanför stan, och då var det en smidig lösning att de kom hit med buss.
 
söndag 16/8 = kokar sylt(!)
 
Idag kom vi oss äntligen för att koka blåbären som vi sockrade i måndags.
Två burkar blev det.
Minns uppriktigt inte när vi kokade blåbärssylt sist.
Blåsigt, men soligt och efter lunch blev det riktigt svettigt att sitta ute.
Kryssade på och hade det finfint.
Dottern (#2) återvände, och vi tog till nödlösningen till middag.
Jag skjutsade in dem till stan efter kaffet och sedan dess har jag degat och bloggat. Panschis i morgon?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0