Mera sol!

tisdag 17/7 = på gränsen
 
Barnafaderns bror med dotter och måg skulle anlända under eftermiddagen och äta med oss. Vi bjöd in barnen att vara med och umgås innan kusinen åkte hem. Alla lokalt boende tackade ja.
Den mat vi planerat för, krävde en del förberedelser.
Den mer ambitiösa av oss hade sedan länge velat testa att att göra Gnudi.
Inspiration från Jamie Oliver, och med den fördelen att det skulle förbruka en hel del basilika!
En basilkaostmassa spritsades ut på mannagryn, täcktes med mannagryn och sattes i kylen.
Själv satte jag igång att göra Gazpacho. Den måste fixas i god tid för att hinna bli riktigt kall innan servering.
Sedan satt vi ute, jag i solen och min bättre hälft i skuggan.
Vid 17 anlände gästerna, och strax därefter döttarna #1, #4 och #5, tvillingarna med sina sällskap.
Gnudisarna kokade och smaksattes med citron, basilika och VB-ost. Det bleb som en liten förrätt innan soppan.
Vi var 10 personer som åt, umgicks och hade trevligt hela kvällen. Bl.a. spelade vi Ryktet går, som är väldigt roligt.
 
onsdag 18/7 = på gränsen
 
Göteborgarnas flyg gick redan 6.50, så jag skämde ut mig och steg inte upp.
Barnafaderns bror kom tillbaka och lyckades somna om. Vid en mer anständig tid åt vi frukost tillsammans.
Kaffe och prat ute i paviljongen.
Riktigt varmt redan innan solen hunnit in på tomten.
Men man får inte tveka.
Jag kämpade ute hela dagen.
Har ett projekt att försöka få lite färg på mina "revärer".
De uppstår när man solar rygg/mage vinkelrät mot solen.
Riktigt obevämt att försöka fixa till.
Sen eftermiddag tog vi en sväng till stan för att hämta dottern som skulle träffa en kompis i byn. Hon kommer hit och sover sedan. Vi åt den Gazpacho som var kvar från igår, och sedan att jag ute till strax före 21. Drack kaffe, läste och mådde väldigt gott.
Efter det har jag sett de två sista avsnitten av Springfloden och är nu redo för säsong 2. Att träna i den här värmen känns väldigt ansträngande. Det är väl inte som att formen blir särskilt lidande...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0