Köttbullar och algoritmer

måndag 18/12 =  Vad mer kan gå fel?
 
Idag skulle jag börja med algoritmerna.
Men innan dess var det stvl, utredning av sena anmälningar till programmen, besök och kursadministration.
Fick en julklapp på jobbet. Bra grej, men bäst att inte spoila för alla mina kollegor som följer bloggen.
Men nu verkar schemat vara i stort sett spikat. Möjligen några datum som ska justeras.
Sååå, redan vid 15.30 kom jag igång med algoritmerna.
Knuth (1973) känner jag ju igen:
  • ändlighet: terminerar i ändligt antal steg
  • bestämdhet: Varje steg är entydigt och precist definierat
  • indata: noll eller flera
  • utdata: ett eller flera
  • effektivitet: kan utföras exakt av en människa med papper och penna
Men så enkelt är det såklart inte :-)
På vägen hem insåg jag att jag hade tillräcklig ork för att steka köttbullar, så då fick det bli det.
Fantastisk grej, min lökhackare.
Fick den av svärmor i julklapp för många år sedan.
Hur bra som helst om man ska hacka mycket lök. Garanterat grinfri :-D
Köttbullarna är klara, men det blev mindre än 50 stycken.
Jag hade två "provsmakare" på smeten och det kostade VÄLDIGT många färdiga köttbullar.
Nu är det ingen större match att göra fler, men helst vill man ju ha dem i frysen.
 
Jag saknar mina lediga dagar....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0