Är jag en senior?

Med enkel logisk deduktion har jag dragit slutsatsen att jag är en senior/pensionär.
  1. Pensionärer gillar att dricka kaffe och lösa korsord (påstående)
  2. Jag gillar att dricka kaffe och lösa korsord (påstående)
  3. Jag är en pensionär (slutsats)
Nu ska vi pröva korrektheten i denna deduktion.

Logik handlar om slutledningens giltighet men säger ingenting om de inblandade premissernas sanning, eftersom den logiskt giltiga härledningen (deduktionen) är: Om premisserna är sanna så är slutsatsen sann.

Kan då detta vara en logiskt giltig deduktion?
Nja, jag tror snarare att den är ogiltig.
Denna vore mer korrekt:
  1. Alla pensionärer gillar att dricka kaffe och lösa korsord (påstående)
  2. Jag är pensionär (påstående)
  3. Jag gillar att dricka kaffe och lösa korsord (slutsats)
Påstående 1. säger ju inte att att den som dricker kaffe och löser korsord är pensionär.
Helt utan koppling tyckte jag att dagens anagram i loklatidningen var lite underligt.
Pilar som fattades, ledtrådar som saknades...
På jobbet rullar det på i racerfart.
Idag har det varit proppfullt med sammanträden och bokade möten.
 
Just nu tittar jag ikapp på Den enda sanna vägen, SVT's programserie om sekter. De kommunicerar med Jehovas vittnen, Scientologerna och Plymouthbröderna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0