Småstök & DIY

Idag har jag plockat på med en massa småsaker.
Veckorna har en tendens att stacka upp diverseheter och det är ganska skönt att utan särskild ambition kunna ta i lite olika uppgifter här och där.
 
Jag har ett antal glasljusstakar som jag gärna ville gjuta stearin i, eftersom jag tycker det är finare med sterinet direkt i glaset än att använda värmeljus. Därför var jag i torsdags in på en pysselaffär och köpte stearin.
Det mest komplicerade var att få dit vekarna på något bra sätt. Rådet på  affären var att använda papperslim och limma fast änden i botten. Det lyckades jag INTE åstadkomma!
Till sist tog vi (energiska dottern var behjälplig) ett vanligt stearinljus och droppade fast veken i botten.
Nästa moment är att "knyta" veken runt en pinne som kan ligga på kanten för att få den sträckt och mitt i ljuset. Jag använde grillpinnar som jag bröt av. För att slippa knyta använde vi istället ljuset igen, för fixera änden på pinnen med stearin.
Stearinmassan smälte jag i en konservburk som jag fått hjälp av fixa en liten "pip" på. För att kunna hålla i den använde jag en polygrip (mitt favvoverktyg).
Återkommer med bild när jag har tänt ljusen.

Kommentarer
Postat av: Kristina

Så energisk. Men vad bra att du fick det att fungera.

2014-03-02 @ 14:58:21
URL: http://ruach.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0