Oskarp

Försökte fundera lite över varför mina närbilder lite för ofta blir suddiga.

Har läst på nätet, men inte hittat någon informtion om vad smärtgränsen är.

Testade nu under kontrollerade förhållanden att ta närbilder på tangentbordet.

Den övre har fokus på kringlan, medan den undre har fokus på modellnamnet.

Här är jag riktigt nära med kameran, men det är också mycket lättare att hålla den stilla när man har stöd.

Så möjligen måste jag dra slutsatsen att det stora problemet, speciellt utomhus, är rörelseoskärpa. Lurigt när man ska peta på skärmen för att fokusera och samtidigt hålla stilla.

Läste precis om ett alternativ för att komma undan det problemet.

Genom att hålla på "avtryckaren" kan man få kameran att fokusera innan man släpper och bilden tas. Då kan man hålla ajfånen med båda händerna och förhoppningsvis vara stadigare på handen.

 

Idag är jag ledig (behövdes) och hade bara ett måste: gå på banken.

En halvtimme efter bokad tid ringde "min personliga bankman" och DÅ kom jag ihåg.

Jahapp, klantigt och oskarpt. MPB sa att det var ok och gav mig en ny tid senare idag.

Har fortfarande inte fått till någon lista med ToDos inför tisdagen.

Ska börja med att ta lite i ni-vet-vad, för det är nyttigt och det syns resultat och då dövar man obehagskänslan av att vara passiv och ineffektiv.

Varför är allting så okul?

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0