Jag råkade...

torsdag 18/7 = ... se en artikel
 
I en veckotidning jag prenummerar på över sommaren fanns en artikel om att vandra i Moseldalen.
Wow, tänkte jag och råkade nämna det för livskompanjonen.
Idag har han gått igång och surfar så det stänker om det.
Det som dykt upp är en resa där man bor en vecka på en flodkryssare och cyklar på dagarna.
Man slipper tänka på bagaget, har all-inclusive och där dagssträckorna inte är ohemula.
Ser verkligen lockande ut.
Tidsmässigt passar tydligen sensommaren bäst (för vinet t.ex.), vilket ju passar oss väldigt bra också. Vid det laget är jag pensionär och har ingen undervisning att ta hänsyn till.
 
onsdag 17/7 = systuga i ösregn
 
Yngsta dottern och jag hade med kort varsel bestämt att ha systuga.
Hon anlände i god tid med utrustning och son.
Jag försökte mig på en wifie med dottersonen, men jag är inte snabb nog...
Dottern fick färdigt en supergullig onesie till sonen och innan kvällen var över hade jag mitt projekt färdigt också. Bara knappar kvar.
Ett stickspår: självklart glömde jag att sätta dit vårt "varumärke". Men jag sprättade upp sidsömmen och fick dit det ändå. Som sagt: HullerOmBuller.
 
tisdag 16/7 = trevlig dag med kollegan
 
Jag hade sedan tidigare bestämt med min goda vän och kollega att vi skulle ses, och göra ett besök på vår förlorade vän LKW, som begravdes i maj förra året.
Jag hade sökt ut gravnumret, men bestämde mig för att se om det gick att hitta en karta eftersom kyrkogården är stor.
Jo, efter lite klickande här och där dök följande upp:
Men efter en stund reagerade jag på begravningsplatsens namn, Norra kyrkogården?!
Jag hade hela tiden trott/antagit att hon var begraven vid den kyrka som begravningen ägde rum i.
Vilket är långt ut på andra sidan stan.
Så bra att jag såg det innan 🙃
Hos kollegan blev jag bjuden på vacker lunch på hennes fantastiska uteplats på andra våningen.
Vilket genidrag att ha en plats där!
Efter lunchen drog vi iväg till Sandbacka.
Det känns så underligt att stå där vid LKW's grav. Hon fattas oss verkligen.
Efter denna utflykt blev jag bjuden på kaffe och tårta på terassen. Det var ljuvligt och vädret var kanon hela dagen.
Ner till stan för att hämta Barnafadern, som varit hos My hela eftermiddagen. Kommunikationsdottern hade i födelsedagspresent önskat och fått en "heminredningens infrastrukturkurs". Detta innebar att veta hur man ska sätta upp saker på väggarna.
 
 
måndag 15/7 = felsökning
 
Sist vi hade systuga lånade dottern min maskin eftersom jag hade marinblå tråd trädd i maskinen.
När hon var klar trädde jag om till vit tråd.
Började sicksacka de klippta byxorna, men det gick inte bra.
Undertråden bar sig väldigt konstigt åt.
Jag slog nogsamt upp problemet i manualen. Testade att ändra trådspänning och pressarfotstryck var för sig.
Så vad gör man?
Hittade en Youtubevideo för syslöjden och där framgick det oftast var något frl på hur man trätt maskinen. Och det visade sig stämma. Trädde om både undertråd (felkällan) och övertråd /för säkerhets skull).
Ett annat probelm skulle kunna ha varit att jag sytt med en jerseynål, så jag bytte till en vanlig, spetsigare, nål.
Men vilken grovlek då?
Det finns siffror präglade på nålen, men de är så in i bängen små.
Mitt trick är då att ta en bild med fånkan och sedan zooma i den. Funkar utmärkt, för det mesta.
Nu var det bara att sätta igång igen.
 
söndag 14/7 = kom iväg
 
Jodå, jag lyckades låta bli att välja och kom mig iväg på en lunk runt spåret.
Försökte sitta ute efteråt, men det var inte särskilt skönt :-(
Yngsta dottern och hennes man hade någon synpunkt på att mina standardpannlappar var lit tunna. Så nu fick jag ett il att leta åt tråd och nål för att testa en grövre virkning.
Garnet torde ha några år på nacken, med tanke på priset 😁
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0