Gammelfarfar fyller 93

måndag 8/7 = födelsedagsutflykt
 
Vid 9-tiden åkte vi mot gammel-farfar för att gratulera honom på 93-årsdagen.
Innan stora gästhopen anlände gick vi till kyrkogården för att titta på gravstenen.
Detta var en intressant historia i sig.
När korrekturet på texten kom till svärfar, så upptäckte han att de stavat efternamnet Nordstöm, så han påpekade detta.
När stenen kom var det fortfarande samma stavfel! Och vaktmästaren satte dit den.
Man baxnar. Nu måste den såklart tas ner igen och göras om på stenhuggeriet.
Sedan brakade firandet lös.
Massor av barnbarnsbarn och tre ytterligare på väg, så jag tror han fick nog av intryck och stimulans den här dagen. Mycket barn och mycket skratt.
Vädret var skönt så vi kunde sitta ute hela tiden. Barnen hade roligt och sprang runt.
Farfar hade själv bakat 7 sorters kakor och svågern Stefan hade i vanlig ordning bakat fantastiska tårtor, tre stycken. Alla fick sitt lystmäte av prat, lek och sötsaker.
 
 Vi åkte norrut strax före 16.
Jag körde Johannas bil och enda smolken var att Myrpan blev rätt irriterad och storskrek innan hon somnade.
Väl hemma beställde vi hämtmat från lokala restaurangen.
 
söndag 7/7 = döttrarna planerar
 
På morgonen hämtade vi mågen på flyget.
Den ursprungliga planen var att han skulle åka till Budapest för att få ihop flygtimmar i sin pilotutbildning, men hans licens att flyga ensam hade inte kommit ännu så han återvände hit.
Mitt i dagen dök övriga tre systrar upp för att planera lite inför augustibröloppet. Maken och jag drog till stan för att göra lite ärenden.
Sam var med, men passade på att sova en stund, så när vi kom tillbaka från stan hann vi dricka lite kaffe innan han vaknade. Sedan var han mäkta nyfiken på vad storkusinen hade för sig.
 
lördag 6/7 = virka efter diagram
 
Jag letar fortfarande efter tunt garn att virka sirliga dukar av, men under tiden hittar jag så många läckra mönster.
Den här!
Tyvärr är det sällan diagrammen är läsbara om man skriver ut dem.
 
Innan dagen var slut hade jag zickzackat alla kanter på sommarbyxorna till My.
 
fredag 5/7 = sydag
 
Yngsta dottern hade avtalat om en sydag här hos mig.
Mamma Emilie och Vincent bakade en blåbärskaka att bjuda på.
Ingredienserna är rätt  goda 😁
 
Sykompanjonen anlände med symaskin och verktygslådor.
Vi satte upp ateljen på stora matbordet och försökte komma igång.
Jag var, i vanlig ordning, lite trögstartad.
Igår torsdag hade jag köpt en vit t-tröja till dottersonen för att göra en applikation i shortstyget. Enklare än att försöka sy en tröja själv, tänkte jag.
Det var inte superenkelt att zick-zacka på det lilla plagget, men ingen minns en fegis.
Sedan började jag klippa ett par sommarbyxor till My:
Jag hade ritat och klippt ut ett mönster i storlek 74, men då tydligen har både My och Sam växt på sig, så jag ritade ett nytt i stl.80
Sedan var det bara att  lägga ut, nåla och klippa.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0