Ständigt denna vessla

Nu börjar vi närma oss den långa räckan av vardagar, som bara anar julen långt där borta.
De återstående gymnasisterna börjar på onsdag och vi andra trampar igång så sakteliga.
Långsammast går det för den nybakade studenten som fortfarande har två veckor kvar innan universitetet startar.
 
Vardagsrutinerna borde alltså börja fungera igen!
Det som är mest effektfullt för att skapa ordning är att fixa rutinerna runt matlagningen.
Min sinnesfrid om inte annat. Kreativa idéer brukar lysa med sin frånvaro på arbetsdagar. Mycket enklare om allt är planerat och handlat.
Då kan alla laga mat.
 
Sedan tidigare har vi ett 5-veckors schema som vi brukar rulla runt på.
Först ägande vi en timme åt att uppdatera maträtterna.
För en av familjemedlemmarna var kokt potatis absolut otänkbart.
"Det kommer jag inte att laga" (om man hyfsar språket lite).
Vi lyckades inte riktigt, fortfarande saknas två rätter efter det ihärdiga strykandet.
 
Därefter var det dags att fixa en handlingslista för resten av denna vecka.
Och vad återstår?
Favoritutflykten! kåmpe - så klart!
 Ofta har jag tur och får sällskap men idag åkte jag helt på egen hand (jag kan det!).
Trist nog så var det problem med råvarorna för två av veckans rätter.
Ingen kyckling och väldigt klent utbud på korvsidan.
Det enda som fanns var frukostkorv, vilket var aningen humoristiskt efter det var en av andra saker som potatishataren INTE tänkte ta i med tång, på grund av att de är svåra att grilla i grillpannan (hopplös form - och ogoda).
Men nu verkade byn ha köpt på sig kryddiga korvar som aldrig förr och hyllorna gapade tomma.
Visst lever jag ett intressant liv?!
Innan all denna lustifikation ägde rum övervakade jag sonen så att det gemensamma sällskapsrummet blev städat - kan ha varit dagens insats för mänskligheten.
Inte blev det att jag tränade en bit på hemvägen heller, delvis för att vi hade ärenden på stan. Köpte en långärmad träningströja medan maken bunkrade te. Får försöka testa den på vägen hem i morrn'!

Kommentarer
Postat av: Kristina

Vilket inlägg och vilken ambition ni har i matlagningen. Jag blir helt imponerad.Får ni aldrig rester som ni måste äta ngn dag?
Jag orkar inte ens tänka mat en vecka, kanske det beror på att jag inte tycker ngt är ssk gott. Sen planerar jag nog mkt utifrån veckans extrapriser och då funkar inte matsedel, men impad är jag

2012-08-21 @ 16:09:32
URL: http://ruach.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0