Helgen gick

söndag 10/9 = lunktur
 
Min sämsta på länge. Drog innan lunch och fick energibrist, förmodligen räcker inte helgfrukosten till att lunka på. Normalt brukar jag äta lunch också innan.
När jag satt ute efteråt bestämde jag mig för att ta ner gardinerna i paviljongen. Släppte ut dem innan jag gick och duschade.
Vi köpte ju ny paviljong i våras och tyvärr har den nya en del nackdelar.
Krokarna man använder till gardinerna släpper alldeles för lätt så nu var det 11 st. som saknades.
För att hålla koll la jag upp antalet som saknades för varje enskild gardin (8st.)
Jag kastade hortensiorna som nu tappat färg och form.
Löparen såg förfärlig ut så den behandlades och åkte i tvättmaskinen direkt.
Ska strax se hur det gick med fläckbortttagningen.
Jordgubbarna är inne på andra varvet:
Lite sent för de får inte tillräckligt med sol. Nästa år hoppas vi de startar tidigare, vi planterade ju ganska sent, mitten av juli.
 
lördag 9/9 = mustigt
 
En dag tidigare i veckan stannade en av våra grannar till, på väg ut på en löptur, och frågade om våra äpplen. Hon var så taggad på att testa att göra must, men deras äpplen var så angripna av rönnbärsmal.
Barnafadern blev såklart eld och lågor. Han har tänkt på detta sedan tidigare och var taggad.
Och lördag kom hon förbi.
Vi hakade på och hjälpte till med plockning och blev inbjudna att vara med på mustandet.
Det visade sig vara behövligt att vara flera eftersom det gick åt väldigt mycket äpplen.
Vi skar, krossade och pressade.
När alla äpplen var i pressade skulle vätskan hettas upp till 77 grader. Sedan var det klart.
Till detta hade grannen köpt bag-in-box förvaring.
Vid tyckte bara att det var kul att vara med, men fick med oss en egen bag hem. Min gissning är att det blev ca 4 liter, av 25-30 kg äpplen.
 
fredag 8/9 = full fart
 
Så var det mästarprov igen.
Fick skola in de andra två handledarna idag. Både rättning och genomgång.
Idag var det en fantastisk sensommardag. Barnafadern skjutsade in mig på morgonen för att kunna golfa.
Han hämtade mig 17 och sedan åt vi på Ruccola. Bjöd in oss på kaffe till yngsta dottern. Trevligt att kunna göra det spontant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0