Tillbaka i skärgården

tisdag 10/10 = mästarprov och annat
 
Svängde förbi My med en kasse barnkläder som vi fick med från Uppsala.
Hon är så läcker nu, skrattar och "pratar".
Tittar ikapp några avsnitt av Elementary som är vår nya repris. 
 Vissa tog stryk av att vi var borta...
 
måndag 9/10 = Hemresa
 
Steg upp så att vi kunde följa dottern och dottersonen till förskolan.
Så roligt att se en liten glimt av hans dagliga miljö.
Innan jag äntrade tåget promenerade maken och jag lite i Uppsala och åt en lunch på den gamla stationsrestaurangen.
När jag väl kom på tåget jobbade jag ungefär 3 timmar. Hann besvara nästan alla mail, tittade på en del undervisningsmaterial för att synka mig lite med kursansvarig.
Som alltid så här års är det en hel del aktiviteter inbokade. Undervisningen fyller upp rätt bra. I nuläget är det tre halvdagar varje vecka.
Men kommande vecka ser jag ut att kunna vara panschis 2 heldagar. Ja, om måndag räknas då, med det där jobbpasset på tåget.
 
söndag 8/10 = bullbak och restaurangbesök
 
Jag hade föreslagit att Vincent och jag skulle baka bullar. Det passade bra att göra en förmiddag, så det blev söndag.
För att gå iland med projektet gjorde jag en lite mindre deg. Vincent vispade och rörde med stor koncentration. Tömma decilitermåttet med mjöl gick också rätt skapligt. Svår övning att bedöma hur det fungerar.
För att gå iland med projektet gjorde jag en lite mindre deg. Men bagaren var imponerande. Han var uppmärksam och kletade inte mycket när han hade tydliga uppgifter att göra. Han snurrade sina ämnen, la dem i formarna och kunde i slutet inte hålla sig från att ta en stor ur en av formarna, men provsmaka kan man väl få. Vi tog en paus innan det var dags att pensla med ägg och sprida ut pärlsocker. Gick superbra och vi provfikade på eftermiddagen.
Sedan var det en del småpåt för värdinnan så vi bestämde att gå på restaurang för middag.
Dottersonen var eld och lågor över den stoooora bollen (vedugnen i guldfärg) och innan bagaren gjorde hans pizza bakade han en som hade rosa bottenkräm. Vilken lycka för den som har råkoll på rosa.
lördag 7/10 = en tur till centrum
 
Sol, men kallt och blåsigt.
 
Om någon tror att vi så här på sensommaren har långt till jul...
Köttfärsbiffar till middag. Inte helt fel :-)
 
fredag 6/10 = vi åker senare än vanligt
 
Vi som är daglediga (ibland) brukar välja att åka mitt över dagen, men den här gångn var det så mycket spårarbeten att vi valda ett senare tåg. Avresa 15.39 och ankomst 22.00.
Men åka tåg är enkelt och med en dator/telefon är det lätt att syyelsätta sig. Vi passade på att se ett avsnitt av en serie. Jag lyssnade på ljudbok och löste lite korsord. Drack två koppar kaffe till mina medhavda smörgåsar. Fungerar bra.
Den blivande modern (#5) skickade snappar på de små byxor hon gett sig på som första sömnadsprojekt.
Inte så pjåkigt som första försök. Mden hon är en väldigt eftertänksam och noggrann person, till skillnad från sin mamma som mer hastar sig fram i livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0