COVID!

måndag 23/10 = sitter hemma...
 
Veckan som kommer:
Idag lyssnar jag på intervjuer.
Gör anteckningar och försöker samla ihop citat tematiskt.
Hade ett kort möte med författarkollegan som tack och lov hade fått ur sig lite text i helgen.
I slutet av dagen körde jag in till stan, plockade upp dottern och drog till tygaffären.
Köpte röd mudd, vliselin, märkpenna, och en stor vit trådrulle. Dottern köpte lite mer tyg.
Hemma igen blev det blomkålsoppa. Det var ungefär vad vi orkade, och Barnafadern har ändå ingen smak 😕
 
söndag 22/10 = systuga på fm
 
Nu var vi bra på G och kunde i god ordning avsluta lördagens påbörjade projekt.
Jag fortsatte lite med Peppa Pig. Bilden var inte optimal för stickning. Det är ruskigt svårt med runda former med symaskinen. Ögon och skor funderar jag på att rita dit. Eller sy dit knappar som ögon. Kanske farligt för de små barnen på förskolan?
Efter det plockade dottern ihop och jag skjutsade hem henne och Freja.
Tillbaka vid sybordet insåg jag att vit mudd inte skulle passa till gräddvita tröjan.
Dottern hade glömt laddaren till hörlurarna, så jag bestämde att åka in till stan på måndag för att köpa färgad mudd så kunde hon få tillbaka dosan. Hon var sugen att hänga med.
 
lördag 21/10 = hämtar yngsta dottern + hund
 
Hon är ensam i helgen och behövde lite backup för hundpromenader (foglossning). Dessutom kanske det var skönt att inte vara ensam.
Jaja, hon fick komma helt på egen risk, men Barnafadern höll sig mest på övervåningen.
Han var dock behjälplig med att sätta upp arbetsmiljön, men flera grenuttag och genomtänkt placering av strykbrädan.
Dottern hade klippt till två tröjor, så det var bara att sätta igång.
Själv hade jag planerat att försöka mig på en applikation i form av Peppa Pig som är Vincents favorit.
När jag rotade runt i mina tyglådor hittade jag en halvfärdig tröja som kändes som en bra start. Jag har ju haft ett rätt långt uppehåll (ca 25 år). Nu var det bara att börja med muddar runt om.
När det var gjort klippte jag ett framstycke till Peppa-tröjan. På så sätt kunde jag börja med applikationen utamn att ha investerat allför mycket i sömnaden.
Tabbade mig direkt och använde vit tråd på gräddfärgat tyg för att sy markeringarna.
Dottern hade med tygkritor, så jag kunde fylla i lite. Det funkade bra eftersom det är på baksidan man stickar. Sedan klipper man bort överskottet på framsidan.
Min maskin saknar några grundläggande färdigheter:
  • man måste trä om maskinen för att spola undertråd!
  • den kan inte sy med tvillingnål
Jag funderar starkt på att byta in den och köpa en ny.
Att inte vara vän med sitt redskap är väldigt hämmande.
 
fredag 20/10 = jobb igen +[DKV]
 
Kände mig lite matt, men det gick bättre än väntat.
Käkade lunch med Mia och sedan satt vi med var vårt fram till 17.
Kan inte nog säga hur mycket jag uppskattar dessa fredagar.
Det ger mig ro att göra saker jag inte skulle ha varit i närheten av på egen hand.
 
torsdag 19/10 = dags att testa
 
Drog iväg med bilen och fick däcken bytta.
Efter det skulle jag en tur till kåmpe och passade därför på att gå till apoteket och köpa självtest för covid.
Min till vänster, Barnafaderns till höger.
Även ett svagt streck  är en indikation, men har jag ett streck?
Nåja, livskamraten har det definitivt :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0