Homage till de gamla hjältarna

fredag 24/8 = THIF
 
Igår frågade dottern om kurslitteraturen på en av våra kurser. Den om matrsiberäkningar.
De ska använda Gilbert Strangs bok Linear algebra.
Jag grävde fram det jag har av klassiker i området:
Men hon skulle visst ha femte utgåvan??!
De gamla märkena står sig:
Min hjälte är nog ändå Pete Stewart.
Hans bok (svarta fasan, i översta bilden) fick mig att inse hur det mest elementära hängde ihop. Han gav mig, så småningom, geometrin för matriserna och avbildningarna. Men jag läste det MÅNGA gånger. Tänkte, testade, räknade och slet. Så arga vi var på Pete Stewart. Några år senare tyckte jag att det var den mest värdefulla bok jag läst.
Till sist gick det upp ett ljus.
Sedan kom Golub & Van Loan och redde ut faktoriseringarna.
Är ensam för Barnafadern har dragit till Boden med handbollen.
Jag har tänt ljuslyktan för första gången i höst.
Jo, jag får nog acceptera att det är höst, för någon riktigt trevlig sensommar har vi inte sett till. Inte ännu i alla fall.
Nu ska jag göra lite te och, faktiskt, titta på vanlig TV på övervåningen. Sova brukar ju vara nära till hands på fredagkvällarna, oxå.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0