Stora vårdsvängen!

Håhå!
Det här blev en omständig historia.
I går morse (torsdag) drog jag iväg till min hälsocentral, vilket blev början på stora vårdsvängen.
Dubbelseeendet hade förvärrats, men de hittade inget. Akutremiss till Ögonkliniken.
Full undersökning där. Höger öga helt klart funktionsnedsatt. Speciellt långt ut till höger.
Men de hittar ingen diagnos, så vidare på akutremiss till Neurologen. Vilket visade sig ske på Akuten.
Samma kontroller igen (strokesymptom). Ingen annan uppenbar funktionsnedsättning som skulle bekräfta att dubbelseendet berodde på stroke. Då blir det datortomografi och diverse ytterligare kontroller.
Sedan skrivs jag in på Strokeenheten på Geriatriken (!) för övervakning över natten.
I stort sett kan man säga att man väntar eller äter.
Men personalen är verkligen trevlig!
Inte 5-stjärnigt uppehälle dock. De kom in 05.20 för att ta lite prover!
Jag fick inte ens gå till och från mitt rum själv. De spände på ett bälte med handtag bak så att någon personal kunde hålla i mig. Hehe. Avståndsbedömningen blir väldigt åsidosatt i alla fall. Fick blunda med ett öga för att veta var saker stod.
I morse träffade jag en läkare där som sa att de var övertygade om att det inte var en stroke. Tacksamt.
Däremot verkar det synnerligen troligt att det har varit (är?) en lten propp i blodkärlet i nerven som sitter på högerögats utsida. Därav funktionsnedsättningen.
Nu är jag hemma igen och har fått blodförtunnande medicin i preventivt syfte. Håhå.
Har i alla fall fått hjälp av Ögonkliniken med filter på glasögon och solglasögon för att minska dubbelseendet och det fungerar faktiskt hyfsat. Solglasögonen ger mest effekt eftersom de är oslipade och används när jag ser på långt håll. Men trött blir jag.
Tydligen kan jag inte påverka något, varken positivt eller negativt. Så det är bara att göra det som fungerar.
Blir knappast någon tur till elljusspåret på ett tag :-/
Kanske gymmet om ett par dagar :-)
Bilkörning är verkligen inte aktuellt heller :-(

Kommentarer
Postat av: Lena KW

Skönt att det inte var en stroke! Önskar snabb bättring nu!

2014-06-28 @ 09:57:00
Postat av: kristina

ta det nu lugnt, inget gym o vingla på där du kan ramla o förvärra med benbrott. Ber

2014-06-29 @ 16:07:03
URL: http://www.ruach.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0