Jag är okänslig

The terrible two* säger att jag är okänslig, för att vara tjej.
Förmodligen sant.
Men det är ingen nyhet.

På mitt första år på universitetet läste vi matematik (A- och B-kursen) och det var förstås mest killar på mitt program.
Efter ett par tentor blev det en diskussion om resultat. En blivande lärare som läste med oss hävdade med emfas att killar var bättre än tjejer på matematik och att:

"Man kan ju inte vara sämre än en tjej"

Så jag frågade lite försynt hur det hade gått för honom och jämförde mina resultat med hans.
Jämförelsen utföll mycket positivt till min fördel. Då blev han väldigt paff och sa så småningom:

"Jamen, du är ju ingen riktig tjej"

Så nu vet vi det!

Härmed ber jag mina barn om ursäkt för denna min brist och hoppas att jag inte skapat svåra besvär gemnom denna avsaknad av empati.

Till dagens bestyr:


Nu är det nog dags att hänga första maskinen.

Tyvärr var det halvt kaos i tvättstugan: fullt på strecket, maskinen full med ren tvätt, alla bänkar belamrade, tvättkorgarna vällde över. Så blir det rätt snabbt hos oss.
Jag som hade fått undan så bra i somras :-(
Det är som med träning: man kan inte leva på gamla meriter...
Enda nyttan är att man vet att det blir bättre om man jobbar på, eller...?

* The terrible two är en missuppfattning från min sida. När jag väntade tvillingar var jag med i flera mailinglistor för tvillingföräldrar. Då pratades det om the terrible two, vilket jag tyckte lät lite otrevligt med tanke på att de talade om sina tvillingar. Det visade sig att det i själva verket skulle uppfattas som två-årstrotset :-)
Så det blev ett internskämt i familjen.


Kommentarer
Postat av: Kristina

Helt fel slutsats. Du om någon är empatisk. Jag har många gånger avundats dig denna empati och förmåga att ställa rätta frågor och visa omsorg.Dessutom har jag tänkt att du med din empati skull haft ett kuratorsjobb eller liknande. Så låt aldrig ngn få dig att tro att du saknar den förmågan H en fin helg

2011-09-25 @ 00:09:47
URL: http://ruach.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0