56kilos goda solrosbröd (limpa)

24 skivor (Per skiva: 86 kcal, 5 gram protein, 2 gram kolhydrater, 6 gram fett)
 

1 dl sesamfrön (Jag använde dock färdigmalet sesammjöl idag! 0,75 dl – smidigt!)
2 dl rostade solroskärnor
1 dl kruskakli (går att ersättas med Finax Fibrex)
2 msk linfrön
2 msk chiafrön (går att ersättas med linfrön)
2 dl riven lagrad ost (jag hade västerbottensost)
7 ägg
4 tsk fiberhusk
1 tsk salt
2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader. Rosta solroskärnorna i het panna. Mal sesamfrön (eller använd hel) och solroskärnor i en mixer eller blender. Vispa äggen riktigt pösiga och blanda under tiden övriga ingredienser. Blanda sedan ner fröer och osten i äggen och låt stå en stund. Häll i bakpappersklädd avlång brödform och toppa med solroskärnor. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter.

Receptet hämtat från Åse Falkman som säger:

Jag har tre bröd som jag varvar mellan att baka och det är: Mitt populära kesobröd, mitt frallerecept och mitt solrosbröd. Perfekt för nötallergikern eller/och för den som inte vill ha laktos i brödet.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0