Engelsk badort

Idag fick vi ta till ett (tyvärr) "känt" grepp: Engelsk badort
 
Begreppet engelsk badort kommer från släktens paradisiska sommarstuga och myntades för många år sedan, när det ibland hände att värmen inte riktigt ville infinna sig. Då fick man ta en solstol av gammalt snitt, filtar och en god bok. Sedan satt man nere på stranden inlindad och njöt av sin situation. Detta är vad man ser om man tittar på gamla engelska fotografier från badorterna efter kusten.
T.ex.:
Man får helt enkelt försöka njuta av det lilla som bjuds.
När jag hämtade posten tyckte jag att rosenskäran såg lite maläten ut i den stora cementkrukan nere vid uppfarten. Vid närmare granskning kom jag ihåg att jag själv råkat rycka upp en kvist när jag skulle ta bort en död del för några dagar sedan. Så nu tänkte jag fixa detta genom att försöka "sprida ut" den kvarvarande växten, men allt jag åstadkom var att en riktigt kraftig stam gick av. Ok, dags att ta till andra bandage. Drog raskt iväg till närmaste trädgårdshandel för lite shopping. Hittade en rosenskära, men den är rätt mycket ljusare, så det ska bli intressant att se när den slår ut ordentligt.
Passade samtidigt på att handla lite perenner till min "nya" rabatt (från 2012) för jag tycker att den varit nog så gles i år. Hade tänkt mig att ha mera liljor och marktäckare i form av nävor. Jag läste lite på beskrivningen av liljorna och där stod att de, trots att de vill ha full sol, gärna vill ha skugga över rötterna. Passade ju väldigt bra med nävorna då. Enda missen var att jag sett en skylt vid ingången där det stod "Ta tre betala för två", vilket kändes som en bonusnär jag plockade på mig plantor. Vid betalningen visade det sig att detta enbart gällde hostor, som jag inte alls hade handlat.
För att försöka distrahera mig från min väderfixering bjöd GodaVännen hem mig på kaffe och (mest) prat.
Det är så trevligt att få gå runt i hennes trädgård och njuta av alla vackra blommor.
Det gäller bara att inte förledas att tänka på sin egen patetiska version av odlingkäraktär.
När jag kom hem efter några trevliga timmar, insåg jag att två av plantorna inte kommit i jorden, utan står bara utplacerade i rabatten i sina krukor. Blir bra göra i morrn', när solen inte behöver nyttjas maximalt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0