En egotripp!

Så fantastiskt privilegierat att få sova tills man vaknar av sig själv.
Och en vanlig sketen torsdag dessutom.
Hösten har varit så hektiskt att jag skjutit mina arbetsfria dagar framför mig.
Efter semestern har jag tagit ut 4 halvdagar, dvs 2 dagar, trots att det borde vara en per vecka (den spanska utflykten tog jag semester för).
Jag har alltså arbetat in rätt många.
En del har jag lagt i mellandagarna runt jul och nyår, resterande har jag lagt från och med nu fram till jul.
I praktiken innebär det tredagarsvecka.
Av någon anledning känns det lite skamligt att vara ledig :-(
Jag försöker hålla emot med att egentligen är jag inte ledig, jag har helt enkelt inte lön de här dagarna.
Men ändå....
Vad är det för fel på mig som tycker det är skönt att inte åka till jobbet?
Jag trivs verkligen där!
Både med arbetsuppgifter och kollegor.
Men tystnaden, frånvaron av måsten, egen-tid helt enkelt, är så vilsamt.
Om några år kommer säkert samma saker att vara frustrerande :-(
Svårt med balansen.
 
Nu sitter jag med det nybrygda kaffet, tända ljus och pianomusik av Mozart svagt i bakgrunden.
Enstaka flingor av vitt singlar sakta utanför fönstret.
 
När jag ser hur jag uttrycker mig, är det alltså INTE det faktum att jag inte är på jobbet som är poängen! Det är vilan från en massa bivillkor som är balsam för själen!
Ska strax fylla i lokaltidningens sudoku och lilla anagramkryss.
Sedan är dagen öppen.
Så småningom blir det nog lite pedagogisk meritportfölj och kanske någon mindre städinsats.
Vi åker bort lördag till söndag för att fira svågern som fyller 50, så därför får jag adventsstöka lite idag och i morgon. Har t.ex. köpt mossa för att göra i ordning adventsljusstaken.
Har haft en långsiktig målsättning att fixa nya jul/vinter-gardiner till mellanvåningens umgängesytor, men inte kommit till skott ännu. Försöker undvika att åka hemifrån på mina lediga dagar, för de passerar så fort då. Men jag kommer att behöva åka in till stan t.ex. för att köpa julklappar. Det är så skönt att gå runt tidigt på dagen innan det blir så mycket folk i affärerna.
 
Mera kaffe nu!

Kommentarer
Postat av: Kristina

Härligt att du får ta det i egen takt.Men jag ser att du tänker jobba med jobbet ändå. Är du i stan o bheöver kaffe så vet du alltid var det finns tid o plats för kaffe o prat Ha en skön dag

2012-11-29 @ 14:24:06
URL: http://ruach.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0