Fullmatad helg

Fredag 16/9
 
Ledig dag, men lågintensiv.
Hade funderingar på att göra bort lördagspasset, men var rätt sänkt av huvudvärk att jag tog det lugnt.
Frisk luft fick bli i äppelskörden:
Några blommor kämpar på fortfarande.
Nyponet t.ex.
På kvällen såg jag The Martian tillsammans med yngsta dottern.
 
Lördag 17/9
 
Fin dag och jag vaknade rätt utvilad i bra tid.
Efter frukost satte jag igång att förbereda så mycket jag kunde för kvällens "dinnerparty" (sonens benämning).
Trots att det känns lite mesigt att bjuda på köttfärs hade vi bestämt oss för att göra Orientalisk köttfärstårta.
Den kryddas med bl.a. ingefära och ugnssteks med bananer och Dijonsenap i mitten. Sedan mera senap, riven ost, tomatskivor och rätt mycket kokos och in i ugnen igen för att gratineras.
Till det har man tillbehör som tomatsallad, gräddfil smaksatt med curry och lite annat.
Megagott tycker vi.
Hoppas gästerna tyckte det också.
Fick ett tokil och gräddade västerbottenssticks att ha som tilltugg när de kom.
Till efterrätt gjorde jag favoritäppelkakan:
 
Allt som allt hade förberedelserna gått så bra att jag faktiskt kunde klämma in ett löppass i solen.
Det kändes bra och jag gjorde en av mina bättre resultat på rundan utefter havet.
Hann sitta en stund i solen och svettas av, innan det var dags för sista förberedelserna inför middagen.
Sonen, gf och hennes föräldrar dök upp vid 16.30.
Vi hade en trevlig kväll med mycket prat och skratt.
Vi börjar ha rätt glest i porslinsskåpen (vissa) att det en sån här gång tenderar att bli en del handdisk.
Föräldrarna är bosatta i Stockholm, så det blir inte så många möjligheter att få träffas.
Är strax på väg för att ta en runda i elljusspåret, tror jag.
Barnafadern har träningsmatcher med handbollslaget, och Fysikdottern är på universitetet och pluggar ett par timmar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0