Så har det gått en vecka

Den här vintern/våren har verkligen rusat fram.
Trots att varje dag känns fylld av arbete ser det i backspegeln ganska tunt ut.
Men vad är det som räknas då?
I dag har jag ledig dag och det känns bra.
Eller... gör det det?
Massor ogjort, som jag vet kommer att stressa mig till veckan.
Seminarium på onsdag och om två och en halv vecka en presentation av min uppsats på kursen jag går.
Som ett exempel på ledigdagsaktiviteter kan nämnas at äldsta dottern och jag diskuterat ögonfärg.
När får barn sin "rätta" ögonfärg?

Det som avgör ögonfärgen är mängden pigment. Har cellerna en stor mängd pigment blir ögonen bruna eller svarta. Har de mycket lite pigment reflekterar cellerna framför allt blått ljus, precis som när små molekyler i luften ger himlen dess blå färg. Vilken färg ögonen slutgiltigt får bestäms av det "recept" på melanin som ligger i cellernas DNA. Hos nyfödda barn har dock inte cellerna börjat läsa receptet ännu, utan denna process inleds först när barnet för första gången öppnar ögonen utanför livmodern.

Hur lång tid denna process tar varierar. Hos vissa nyfödda barn skiftar ögonen snabbt färg, medan det hos andra barn tar längre tid. Ibland kan det ta flera år innan den slutliga ögonfärgen är på plats. Ögonfärgen kan också ändra sig senare under livet, vilket beror på att genernas aktivitet kan öka eller minska.

Hämtat från Babyhjälp.
Vi är båda blåögda och försökte göra en jämförelse:
Har ett träningspass att göra strax (skuld från igår).
Funderar på att ta årets första utomhustur, för det är nog lämpligt att börja vänja sig vid ett annat underlag än löpband.
Annars inga särskilda planer.
Möjligen försöka läsa/skriva lite på uppstasen då...
Men den är motig.
Planera lite för seminariet då?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0