Ibland är det svårt att hinna

Veckan har gått i en rasande fart.
Jobbat, läst och tränat.
Bloggandet har en tendens att bli lite lidande.
Det borde vara tvärtom eftersom det här är en sorts minneshjälp.
Perioder när jag har lite att göra, är det inte heller så viktigt att dokumentera, men då har jag tid.
Känns bra att vara lite ledig.
Fredag ägnades som sagt åt kursen Handledning i högra utbildning och jag hade klämt in allt förarbete.
Både läst och formulerat en handledningssituation som jag ville bli kollegialt handledd på.
På gott och ont skiljer sig den här kursen från den jag gick i höstas.
Nu är det väldigt lite teoripresentation och vldigt mycket erfarenhetsutbyte och diskussion.
En intressant sak som kom upp (lite perifert) i höstas och som fladdradee förbi i en diskussion var Sokratiska frågor. Om jag har ork ska jag försöka titta lite mer på det. Inga konstigheter egentligen, men för min del handlar det kanske mer om att få en struktur. (och komma ihåg!) Eller också ger jag frågorna till de jag handleder för att de själva ska kunna pröva sitt arbete?!
De Sokratiska frågorna är indelade i sex områden:
  1. Questions for clarification
  2. Questions that probe assumptions
  3. Questions that probe reasons and evidence
  4. Questions about Viewpoints and Perspectives
  5. Questions that probe implications and consequences
  6. Questions about the question
 
Vad händer idag då?
Sonen är och försöker höja sitt resultat på högskoleprovet (1.9 i höstas).
Döttrarna ska visst ansluta till Green Devils i eftermiddag för att se stadens ishockeylag hantera "saken i egna händer" vad gäller fortsatt kontrakt i hockeyallsvenskan.
Barnafadern muttrade om beskärning, men sedan försvann han upp på övervåningen.
Träning ska klämmas in någon gång under dagen också.

Kommentarer
Postat av: kristina

kul att du hann med allt förarbete. Har ni sol? vi har det grått

2014-04-05 @ 13:07:28
URL: http://ruach.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0