Så var det gjort

Var hälsad.

Mottag kransen.

Mottag ringen.

Mottag diplomet.

Farväl!

Så här såg det (nästan) ut. Gammal bild men principen är densamma. Eftersom man knappt kan hitta åt en enskild person så har jag markerat min position i bilden. Om jag kommer ihåg ska jag lägga ut årets bild när den kommer.
Den viktigaste delen av ceremonin är när promovendus förs över katedern, parnassen, av promotorn. Detta symboliserar att de från och med nu har rätt att bedriva akademisk undervisning. Parnassen symboliserar även de grekiska gudarnas berg Parnassos.
Är katedern den lilla lövade bron, eller...? Det var i alla fall där promotorn förde oss över och sa farväl.
Det gick oväntat snabbt, 87 doktorer och 9 pristagare tror jag det var och ända var allt klart på något mindre än två timmar. Men vi bugade bara en gång, så det sparade en hel del tid.

Sen minglade vi utanför aulan med lite cider (alkoholfritt så det var inte vinglade). Familjen drog någonstans och vi for ner på stan och satte oss i mingelbaren, på ett för mig obesökt ställe.


Partajet började vid 18-tiden. God mat och en del lustifikationer av rutinerade lustigkurrar. Studentkören sjöng en hel del, även på damtoaletten!!

Kommentarer
Postat av: Kristina

Lät som det var trevligt. Hoppas dagen varit bra. Vi hörs

2011-05-29 @ 23:58:28
URL: http://ruach.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0