Jag är feg och bekväm

Har varit en sväng till modern som inte mår så bra (och inte har tillgång till nätet). Hade ett svagt hopp om lite hallon, men annat var viktigare den här gången.
Lyssande på ett P1-program i bilen på vägen hem, Olle och Gud, där de samtalade om feghet.

Petra Mede, Olle Carlsson, Lennart Jähkel och Carin Götblad
Mycket intressanta tankar, speciellt från Carin Götblad som har en fantastisk livshistoria! Dessutom ett citat från Sven-Erik Marklund (Pistvakt): Mod är bara nåt' den fege tar till när han inte törs.
Att vara feg är att vara rädd, rädd för sin egen skull, att inte våga ta ett steg framåt istället för ett steg bakåt.
Till råga på allt är jag bekväm och kan tveka för att det känns som att det inkräktar på min högst personliga bekvämlighet. Usch vad jobbigt! Att vara så egotrippad...

Dessutom hörde jag ett program om den kinesiske nobelpristagaren GAO - det går inte att förstå hur lite ett människoliv betydde under kulturrevolutionen!! Lite i en sidokommentar påpekades att det var svårt att översätta en av hans boktitlar, En ensam människas bibel, eftersom "ensam" har en annan betydelse än det ursprungliga ordet som mer betyder skild från massan, dvs. individen och inte kollektivet.
Ensam kan man ju vara även i kollektivet. Mitt i bruset kan man känna sig helt ensam. Märkligt...


Kommentarer
Postat av: Kristina

Måste lyssna på det programmet när jag kommer hem. Tycker mod handlar om att våga hoppas även i det svartaste mörker.

2009-08-16 @ 23:32:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0